17 juli 2009

Epilog Norrlandssegling - Båtsemester 2009

Inledning
2009-års segelsemester gick norrut. Vi hade tre veckors semester med start 29/6. Veckan innan vår semester kom värmeböljan med 25-30C och solsken, så vi var väldigt förhoppningsfulla när vi redan på Söndag em 28/6 styrde ut från Bullandö. Första etappen blev kort till en av våra favoriter, kryssarklubbens hamn i Norrviken.

När vi förra året började prata om norrlandssegling var givetvis Höga kusten målet för vår segling. Det var innan jag blev arbetslös hösten 2008, det var innan vi läst kryssarklubbens "Norrlandskust", det var innan vinterns planering och det var innan semesterns längd blev bestämd. Nu med tre veckors semester blev målet omformulerat till: Vi seglar norrut så långt vi kommer på ca 10 dagar, rekognoserar, ser och lär.

Vädermässigt hade vi en suverän första halvlek, bedrövlig halvtidsvila i Gävle under ackompanjemang av lågtryck från baltikum, med Europeiskt regnrekord (Gävle 78 mm/dygn) och härligt slut.

Rutt
Vår rutt framgår av bilden här intill och tidigare inlägg på bloggen. Totalt gick vi 486 M på 19 semesterdagar, varav två stillaliggande. det medför ca 30M i snitt per effektiv dag (borträknat första och två stillaliggande). Nedan följer en sammanfattning.
1) Vi gick ut löst med första etappen (om vi bortser från Norrviken, som bara var till för att komma ut) till Träskö-Storö. Vi har försökt här förut och har svårt att komma intill. Så och denna gång, men vi hittade ändå en fin plats i lä.
2) Lidö Österhamn var en angenäm överraskning. Gått om utrymme, lä för alla vindar utom ost, djupt och lätt att lägga till. TC, men dock ingen sopmaja (på södra sidan) och promenadavstånd till krog.
3) Grisslehamns gästhamns via Väddö kanal. Kanalen var trevlig omväxling mot seglingen. Gästhamnen sådär (öppet läge) och hela Grisslehamn verkar fokuserat runt Ålandstrafiken, men bra service och faciliteter. Tankade 10l.
4) Ängskärsklubb. Här hade vi en underbar kväll i vindstilla och solsken. Kom in sent (19.30), men det fanns fortfarande plats till oss o två andra båtar som kom efter oss.
5) I Huseliiharen (Gefle Segelsällskaps klubbhamn) har de ingen koll på vilka platser som är lediga för gästande båtar. Gästbryggan är OK, men där ligger man ganska utsatt. I lilla västra hamnen räknade vi till 5-6 gästande finska båtar och ytterligare ett antal platser som såg lediga ut. Trevlig restaurang och läge, men som sagt dåligt skydd för syd där vi låg vid gästbryggan.
6) Axmars brygga var trea bland semesterns topp 3. Härlig skärgård, fin restaurang och trevliga sevärdheter i närheten. Myggen drog dock ner betyget, de formligen pressade in sig i båten...
7) Söderhamns gästhamn gick vi in till mest för att proviantera och träffa Karin och Pär som kom från Ö-vik. Grunt i hamnen - hade svårt att komma in till kaj. Skyddat läge.
8) Strojungfrun var tvåa i topp tre listan. Mycket idylliskt och vackert. Det underbara vädret på em satt som en smäck. Det dåliga skyddet i hamnen drog ner betyget. Väldigt besvärande sjöhävning hela natten vid SO 5-8.
9) Vi träffade en smålänning på Storjungfrun som rekommenderade Skärså som den bästa gästhamen han varit inne i. Eftersom det var en kort etapp dit blev Skärså vårt nästa stopp. Här har vi ettan på vår topp tre lista. En pärla bland de gästhamnar vi besökte. Idylliskt fiskeläge, bra service, bra skydd och god sömn ;-)
10) Huseliiharen i retur, på väg söderut. Vi hade lärt oss och nu låg vi skyddat i västra hamnen och red ut ovädret som drog fram torsdagen-fredag den 9-10/7.
11) Ängskärsklubb, efter att återigen gungat omkring på Gävlebukten. Vi låg mkt bra längs med stora bryggan.
12) Hamnholmen, Alnön. Vi låg i naturhamn igen. En annan båt där när vi kom - vi la oss bredvid. Tog en promenad på kvällen, men fick återigen avbryta pga mygg! Tidigare på dan gick vi in i Öregrund för att bunkra mat och vatten. Depåstop.
13) Käringsundsbyn, Eckerö. Avstickare till Åland för att utnyttja den sydliga vinden och köpa öl ;-). Frisk bidevind i ett ben. Framme redan 14:30 , men ändå vild fight om platser i gästhamnen. Precis utanför ingången till gästhamnen blev vi omseglade av en svensk med cowboyhatt. Han seglade, vi gick för motor. Inne i hamnen gick vi den östra vägen och såg därmed en möjlig lucka bland båtarna. Chockade ser vi cowboyen komma från styrbord i full karriär på väg till samma plats (vilken han omöjligt kunna se ur sin vinkel). Vi fick vejaoch gira styrbord. Cowboyen kom inte in där, men vi fick en bra plats för ankar mittemot macken (Bara Bodegan). Cowboyen fick plats efter en som åkte iväg (synd..). Väldigt mycket båtar i gästhamnen.
14) Lidön. Tillbaka från Ålandsutflykten. Vi fick gå nästan hela dagen i dimma. det var inte roligt. Som sämst såg vi bara tre båtlängder. Jag blåste i mistlur varannan minut. Vi hade för avsikt att lägga till i Arholma, men där var som vanligt smockfullt så vi fortsatte. Österhamn på Lidö är verkligen bra - sväljer många båtar, bra djup och fina klippor.
15) Björkskär: Hemsundet på Björkskär är perfekt vid vindar från SV-S. Vi lade oss i en ganska stor lucka mellan två segelbåtar
16) Tillbaka till Bullandö



Erfarenheter
Som Erik Nyström skriver i "Norrlandskust"; Öppen kust, långt mellan hamnarna, trånga hamnar, inga sjömackar, mygg och kallt. Men ändå hade vi det väldigt bra och det smakar mer. Vi har lärt oss lite och kanske blir det lite ändring till nästa år. Nedan listar vi lite minus och plus.
- Sjögång: Sjön reser sig väldigt snabbt när det börjar blåsa, redan vid 6-9 m/s blir det jobbigt. Vi hade t ex en jobbig slör från Björns fyr in till Gävle. Gävlebukten var tuff även åt andra hållet, med kryss i 9-11 m/s fick vi flera stänkare och översköljningar. Vindrutan är suverän.
- Snabba vindkast: Mest troligen beroende på sjöbris. Flera gånger fick vi närmast lä runt kl 12 och därefter ett medurs vindvrid och ökande vind. En dag ända upp till 180 grader skift.
- Mygg: Väldigt varierande i olika hamnar. I vissa (Axmar och Storjungfrun) kröp de in genom alla små öppningar och körde anfallsvåg på våg hela natten. Måste fixa myggnät till nästa gång.
- Långa avstånd: Vi vill gärna var i hamn runt 15-tiden för att hinna med och upptäcka den nya hamnen, äta och planera morgondagen. Då bör etapperna inte vara längre än 5-6 timmar, dvs max 25M. Flera av våra etapper var längre än 40M och en 51,5M. Det är nog bara att inse att ska man till norrland och inte är pensionär (som många faktiskt var som vi mötte) så får man dela upp det på några långa transportsträckor upp till säg Axmar eller Storjungfrun, eller kanske ännu längre upp om man ska till höga kusten. Därefter kan man ha kortare "turistetapper". Kanske behöver investera i autopilot (men drar väl ytterligare ur de stackars batterierna...). De långa etapperna blir träliga (tråkiga) helt enkelt.
- Få platser i gästhamnarna: Oftast bara 3-8 platser, men vi upplevde det aldrig som ett problem. Tvärtom, det fanns nog alltid platser kvar när kvällen kom.
- Brunt vatten: Det blåa västkustvattnet blir grönskiftande i Östersjön och i Bottenhavet blir det brunt
- Inget WLAN i gästhamnarna: Inget speciellt för norrland, men det vore en ganska liten insats för gästhamnsägarna, som skulle mottas mycket positivt av oss bloggande och vädersurfande seglare. Nyköpings gästhamn (har jag för mig) och Rödhamn på Åland är bra exempel på hur det kan fungera. WLAN ingår fritt. I Bullandö måste man betala - svagt.
- Batterikapacitet: Vi har kört kylskåpet hårdare och dygnet runt i år. Dessutom har telefoner och dator laddats mer är tidigare och värmaren har gått flera gånger i andra halvlek. Jag ska titta på om jag kan utöka antalet servicebatterier till tre och skaffa den nya sortens mindre startbatteri - hoppas det får plats (särskilt om autopilot skall installeras är det ett måste).
+ Vackert, speciellt norr om Gävle: Blånande berg. Stenig kust. Fiskelägen.
+ Få båtar: Det kunde gå hela dagar och horisonten var helt öde. Vi såg heller inga tyskar eller Holländare norr om Öregrund. Finnar träffade vi på några.
+ Billiga gästhamnar: 40-100 kr som betaldes i en låda.
+ God service och vänligt bemötande: Bastun i Skärså är ett trevligt exempel. För 20 kr/person lånar man en vedeldad bastu med varmvattendusch. Bara att städa och göra rent efter sig :-)
+ Ljuset är härligt :-)
+ Dator: Perfekt med min lilla netbook jag köpt inför denna semester. Det är en Acer Aspire One Pro 531. Mycket minne 250 Gbyte och lång batteritid. Planerade rutter, bloggade, behandlade och tittade på bilder, läste mail, etc. Jag hade kontakt med internet via 3G fastpris på Telia. Telenor, som jag har på annan lur saknade ofta kontakt med nätet. Den RS232-USB adaptern jag köpte för att kommunicera med min Garmin 192C var dock lite opålitlig, ibland krashade drivern med blåskärm som följd.
+ Solcell: Som jag installerade i våras var av tveksam nytta. Sällan som gav nämvärt bidrag, istället är det ju motorn och landström som ser till att verkligen ladda upp batterierna. Men "alla" ampereminuter som flyter in i ackumulatorn kan ju återanvändas :-).
+ Åland: Trevlig "utflykt" till Eckerö på hemvägen. Med rätt vind (som vi hade) blev det marginell omväg. Nackdelen var att det var så fullt, men det var ju även i Stockholms skärgård när vi kom dit.
+ Skor: Med bra fäste är A och O vid kraftig sjögång och krängning. Bra fäste är färskvara och seglarskorna måste i princip förnyas varje år. Det är hemskt att glida omkring nere kajutan när man ska fixa kaffe eller gå på muggen. I år köpte jag ett par billiga lätta SLAM som har ett extremt bra fäste, får se hur de åldras, men de kan verkligen rekommenderas. (Enda nackdelen är att de är tunna i sulan.)
+ Hamnbeskrivningar: Är suveränt att ha när man kommer första gången. Kryssarklubbens årsbok 2009, Norrlandskust, är ett mycket bra initiativ. Vi hade stor glädje av den, dock saknade vi flera gånger uppgift om djupangivelese. Tillsammans med Gästhamnsguiden har vi klarat oss mycket bra. ("Arholma - Landsort" är ju annars klassikern och föredömmet.)
+ Reva segel: Cajsa får tydliga broachningstendenser vid vindar över 10-13 m/s speciellt obehagligt blir det vid byig vind / grov sjö och det känns då väldigt bra att reva snabbt och smidigt. En aha-upplevelse fick jag i år efter att ha läst senaste "På kryss". Dvs istället för att gå upp i vind och reva genuan så faller man av till slör och rullar in. Det går betydligt lättare att rulla in genuan i slör istället för vindögat och samtidigt slipper ett flaxande segel. Jag fäster upp rulllinan på knapen istället för "kniplåset" - känns säkrare. Storen revas genom att släppa på skotet, släppa ner storen, spänna revet, hissa upp storen igen och skota hem.

Final
Bilden från finalen på Björkskär den 15/7 2009. Stilla kom hon där, strax efter nio på kvällen, strävande mot norr, buren av de sydliga vindarna med perfekt fylld spinnaker.

Nästa år blir det Norrlandskusten igen...

/Leif

2 kommentarer:

Gungner sa...

vilken bra sammanfattning, man har riktigt lust att öka norröver. långt frer + än - :)

Leif o Hilkka sa...

Tack. PC i båten och regnuppehåll så finns det tid...