19 september 2009

Epilog vandring i Dolomiterna, Alta Via 4, 2009

Årets vandring var nog den mest perfekta på alla tio säsonger som jag gjort dessa höstvandringar. Storslagen natur, vackert väder och trevligt sällskap.

Det var den 4 - 9 september (dvs w36 som alltid) som vi gjorde en del av Alta Via 4 i Dolomiterna. Vi gick sträckan från Rif Citta di Carpi till Dreizinnen hütte.

Vi som gjordet var från vänster; Sven Pettersson, Lennart Skoglund, Lars Lindström, Ivar Backlund, Leif Nilsson och Torbjörn Curtsson.

Här är jag vid via ferrata Bonacossa. I den annars så utmärkta boken "Vandra i Dolomiterna" av Ewa Hellström-Boström beskrivs denna passage som en 40 m stege. I själva verket var stegen ca 6-7 m och resten var smal klipphylla med vajer att hålla och säkra sig i.

Min via ferrata utrustning kom dock väl till pass. Vid ett tillfälle under vandringen kom en knytnävsstor sten farande uppifrån - då kändes det bra med hjälm.



Förra året fick jag ont foten vid stortå knölen. I år var det nya kängor, Meindl Island och formgjutna sulor från Anatomic som gällde. Perfekt utrustning - inga problem :-). Anatomic sulorna som Ulf i Råsunda gjorde åt mig var verkligen bra.

Nu är det bara att fundera ut nästa års äventyr - svårt att slå detta...

Inga kommentarer: