19 maj 2010

Regn i Ascodalen

Prognosen för dagen var inte lovande men morgonen började med värme och lite sol. Vandringsgruppen var utökad med "vanliga" turister som köpt en utflykt. Ledarna velade lite men efter ett tag slog de fast att vi kör den planerade rutten.

Vi startade på 536 möh och klättrade snabbt till 880 m, där planade det ut och vi följde dalen norrut. Vid halvettiden slog vi läger under några grönekar för lunch. Då kom blixt, dunder och regn i mycket snabb takt. Att sitta under några stora ekar på 900 metersnivån när det börjar åska är inte bra. Uppbrott och snabb avmarsch tillbaka ner i dalen. Ledarna blev lite väl stressade så flera av oss fick inte på regnkläderna - mina regnbyxor blev kvar i säcken. Regnet vräkte ner och jag kände hur det sipprade in precis överallt. En och en halv timme efter uppbrottet var vi nere vid vägen igen. I väntan på bussen besökte vi en glad dam i baren i Asco. Kaffe o kaka smakade perfekt.

Jag tycker att ledarna på Langley borde ställt in dagens bergtur till förmån för något på lägre nivå. Regnprognosen för onsdagen fanns ju redan där i söndags.

Vi fick några härliga vyer som verkligen gjorde denna dag minnesrik. Tyvärr avslutades den med att jag fick veta att mitt jobb återigen är i fara - andra gången på två år, med olika arbetsgivare... Så om ni behöver en projektledare så är jag tillglänglig :-).

Inga kommentarer: