1 oktober 2011

Båten är täckt

Underbart väder idag, för att täcka båten med presenning Blinkar

DSCF2308Micke och jag gjorde ett dagsverke och fick upp alla pressarna. Jag hade köp tre stycken från Press & Son. Två i storleken 5x8 m och en 5x7 m. De var lättarbetade och mjuka i den nästintill 20-gradiga luften. Utmaningen var att få ut press och linor från skrov, så att de inte repar gelcoaten när de rör på sig i vinden. I och med att jag i år har stöttor istället för vagga finns det inget att binda repen i! En press som är bunden i en stötta kan i värsta fall rycka undan den om vinden tar den – sägs det åtminstone och jag vill inte prova…

DSCF2307Nåväl jag hade tänkt ut att om jag najar fast två reglar i kölen så kan jag använda dem för att göra fast pressen. Det fungerade jättebra, men tyvärr kom linor och press ändå i kontakt med skrovet. Vi skapade distans med skumplast (rörisolering) och tyngder (fyllda plastflaskor) som vi hängde upp. Jag tycker det blev bra. Vi får se hur det ser ut om en vecka.

Inga kommentarer: