10 december 2011

Besviken på Apple

iPhone 4s har ljud- / audioproblem!

Jag köpte en ny iPhone 4s för ca fyra veckor sedan. Min gamla Sony Ericsson Xperia mini pro kändes mer och mer trött och eftersom jag är mycket nöjd med min iPad blev det en ny iPhone 4s. Jag köpte den direkt från Apple store på nätet. Förtroendet för Apple var grundmurat.

Så kom den och jag stansade sönder mitt SIM för att få det passa (vad gör man inte...). Vilken kvalitetskänsla och vilken skärm. Känns som en monolit. Provade ett första samtal till mobilsvar, ingen kopplingston men tiden börjar ticka. Inget ljud. Avslutar och ringer igen. Nu funkar det och jag hör mobilsvar.

Problemet med inget ljud upprepar sig några gånger per dag vid utgående samtal och typiskt är det första samtalet efter ett uppehåll som inte har något ljud. Inkommande går bra. Jag provar även bluetooth headset och även där uteblir ljudet slumpmässigt vid utgående samtal. Droppen kommer när jag kopplar in det vanliga headsettet då blir alla telefonsamtal högtalande och inget ljud i lurarna.

Jag ringer till Apple-supporten och de är mycket trevliga och grundliga. Felet är känt och efter en kort beskrivning medelar de mig att de byter ut min iPhone 4s mot en ny. Efter samtalet får jag mail som bekräftar retur och nyleverans.

Så långt har Apple skött sig bra. Det som gör mig besviken är att Apple inte officiellt medger felet men framförallt att de verkar fortsätta leverera felaktiga produkter. Medvetet eller har de inte koll? Jag hittar ju ganska snart en tråd på Apples supportsida som visar att tusentals kunder runt om i världen har detta problem. Här finns exempel på personer som uppger att de bytt exemplar tre till fyra gånger innan symptomen försvunnit. Apple ger ingen som helst information! SVAGT Apple!

Nu har jag fått min ersättningsenhet och den fungerar utmärkt. Men jag kan inte rekommendera någon att köpa iPhone 4s förrän Apple bekräftar att de löst detta problem.

Apple, lyhördhet och ödmjukhet i kundrelationen är A och O för att skapa och behålla förtroende i en snabbrörlig bransch. (Vet en som varit med...)

PS. Detta kunde varit ett hyllningsinlägg för iPhone 4s, som är en jäkla bra produkt - en helt outstanding smartphone, men irritationen måste först dokumenteras. DS.

1 kommentar:

Leif o Hilkka sa...

Tyvärr verkar Apple fortsätta att skicka ut felaktiga enheter. Se ZD Net artikel http://zd.net/wFqP63