22 april 2012

Knapp marginal

Här är vår nya bryggplats på Bullandö. För att enklare komma av och på båten har vi beställt en plats med gångbar bom. Tyvärr blir det ju lite dyrare, eftersom det (teoretiskt) blir färre platser och denna bom säkerligen är dyrare än en enkel, men det är det värt.

Dock blev jag lite nervös när jag såg hur liten plats som är kvar till oss, så idag har jag mätt lite grann. 7,95 m mellan bommarna. Lady Polyxo är 3,4 m bred och minst 20 cm fender på båda sidorna vill vi ha => 60 cm om fendrarna mellan båtarna saxas. Totalt gör det: 7,95 – 3,40 – 0,60 = 3,95 m kvar för den stora Bavarian som ligger där. Bavarian, som heter S/Y Cajsa (!), är omärkt, men jag gissar att det är en 37 Cruiser. Jag hittar två olika uppgifter på dess bredd: 3,8 och 3,9 m. Dvs marginalen är i värsta fallet bara 5 cm!

IMG_0073

Inga kommentarer: