28 december 2008

Fujifilm Finepix F100fd, överreklamerad?

Jag köpte en ny kompaktkamera när jag var i Tokyo i September! Anledningen att jag ville ersätta min annars så bra Canon Ixus 65, var att jag ville ha en kamera med bildstabilisator. Sen fanns ju där andra argument såsom vidvinkel och större zoomomfång, men huvudskälet var som sagt bildstab. Efter lite rekognosering föll valet på FUJIFILM FINEPIX F100FD SVART, framförallt tack vare mycket goda recensioner i pressen och bäst i test i Bild & Ljud 8/08. Den har onekligen imponerade prestanda bl a "ljuskänslighet upp till makalösa ISO 12800 (ISO 3200 i full upplösning), åttonde generationens Super CCD och många manuella inställningsmöjligheter"
Tyvärr är min erfarenhet av bildresultatet inte det bästa. Det gäller i blixtljus med hög känslighet. I dagsljus har jag inget att klaga på. När man lärt sig att inte sätta långfingret framför blixten och ställt om till manuellt läge och ISO 200, istället för default AUTO 1600, blir bilderna riktigt bra.


ISO 200, blixt 1/60s f3.3. Notera texten - fullt läsbar - bra bild.


ISO 800, blixt 1/60s f3.3. Det här är standardinställningen. Texten är oläsbar.


ISO 3200, blixt 1/170s f3.3. Väldigt hög brusnivå, oanvändbart
Så har du problem med korniga bilder i din Fujifilm Finepix F100fd, ställ om till manuell mode och ändra känsligheten till ISO 100-400. ISO 200 är nog ett ganska bra allroundvärde.

Inga kommentarer: