28 december 2008

Årets julklapp


iPod touch 16
Det här är roligt! En jädrans rolig pryl och så genomtänkt! Jag ägnade en hel del tid under julen att utforska min nya iPod touch. Läckert tunn design och suveränt bra skärm. Lagom med applikationer och en väl avvägning av funktioner i applikationerna, dvs den är inte bäst funkionsmässigt men den är i särklass när det gäller användargränsnitt och "user experience" som vi kallade det på Sony Ericsson. Dessutom ett stort urval appar tillgängliga på iTunes


Jag kan erkänna att jag ibland kan sakna telefonfunktionen (iPhone) och ha allt i ett, men för mig är iPoden den ultimata mediamaskinen och min P1:a bruksmaskinen som kompletterar. 16 Gbyte gör att jag får plats med hela min musiksamling, en ljudbok och alla mina digitalbilder sedan fem år tillbaka. Det är imponerande och ändå har jag 4 Gb ledigt


Lite bitterhet finns det också; Som ett resultat av iPhone kan man ju se att Sony Ericssons smartphoneverksamhet i Kista lades ner och UiQ gick i putten (eller kommer att gå...). I Kista började vi med utveckling av touchbaserade smartphones 1995. Vår första kommersiella produkt var R380 och med P800 var vi världsledande med inbyggd kamera och MP3-spelare. Vi hade möjligheterna, men så här i backspegeln kan man ju lätt se att vi inte riktigt hade rätt förutsättningar och inte satsade på rätt saker.


Vi blir av med jobbet, men Apple är bara att gratulera just nu. Jädrans rolig pryl. Hoppas nu att Sony Ericsson med Symbian Foundation (Nokia och S60) och Google med Android, kan svara och att vi får ännu roligare prylar och att vi som blev av med jobbet kommer åter in i verksamheten...

1 kommentar:

Gungner sa...

kan inte annat än hålla med! Hur ball pryl som helst, man kan liksom inte sluta "leka" med den. Vill oxå ha en nu :)