16 januari 2011

Cajsa II systemarkitektur


UPPDATERING: Efter ytterligare eftertanke har jag ändrat till en kombination av Garmin och Raymarine. Se bild ovan. Garmin gör suveräna plottrar och har bra kartor och PC-program, det löser hela kejdan. Homeport köpte jag över nätet för 29€. Idag köpte jag en GPSMAP 526 för 4999 DKK (motsvarar ca 6000 SEK). Dessutom får Raymarines plottrar dålig kritik på vissa chatsidor just nu, så Garmin känns bra :-).

Så här har vi nu bestämt med instrumentering till Cajsa II. Val föll i huvudsak på Raymarine, i första hand för att det är vad Najad levererar. Jag grubblade länge på plottervalet: Jag är ju uppvuxen med Garmins GPS och har haft 4-5 olika modeller. Dessutom har Raymarine inget bra verktyg för ruttplanering. De rekommenderar Raytech planner resp Raytech RNS full version, applikationer som suger.. De har totalt missat att utnyttja PC:ns fördelar istället försöker de anamma plotterns pardigm även i PC-programmet. Men jag inser ju fördelen att ha ett integrerat Raymarine-system, så det blev en C90W för styrman kompletterad med en Garmin 526 för resten av besättningen. Ruttplanering kommer troligen att göras som förut med Mapsource, nu kombinerad med GPS Utility för konvertering till Raymarine format.

De vanliga instrumenten blev ST60, istället för ST70 av tre orsaker: Billigare, mer lättlästa och strömsnålare. Dock till autopiloten kör jag ST70 - då har jag ett programmerbart instrument till styrman :-)

Tack Tord för alla råd och tips

Inga kommentarer: