29 januari 2011

Se upp för båtbud från gruvarbetare i England...

Jag fick ett SMS från en okänd avsändare ("avdexpert") istället för ett telefonnummer. Det löd:
"Is the BOAT still for sale? Reply to (e-mail-adress) for more Info on selling.Iam buying."


Redan där skulle man väl ha dragit öronen åt sig, men jag var glad att få gehör för min annons och svarade per mail. Därefter följde en mailväxling där jag kortfattat beskrev båten och skickade fler bilder. Utförlig beskrivning fanns dock bara på svenska, men det hindrade inte personen från att ge följande besked:
"Hello.I am very pleased and interested with it.I work underground as a Minner here in the UK. I will pay you through PayPal. I am going to log online to make payment,it is as well so fast, safe and reliable method of payment.I will take care of all Shipment Preparations to my new home through my shipping agent and below is my new home address :
...
Send me your paypal info to make the payment please send it to me as below:

Name:
Pay Pal Email address
Cell Phone No.:
Total Cost of the item.

I want this deal to be done fast because I want my shipping agent to get the merchandise to my home before I finish the job I am doing here so that I would meet the merchandise at home when getting back home.Also,Send me your address so I would send it to my shipping agent to prepare for the shipment schedule pick up from you as soon as possible....".

Jag svarade att vi gärna gör affär, men att jag vill träffas på en bank och skriva kontrakt och överföra köpesumman. Efter det har jag inte fått något svar. Vad jag förstår är detta något som går ut på att antingen komma över mitt paypal konto eller att de fejkar en betalning via paypal, mha att imitera ett paypal mail och att jag då kvitter med en mindre betalning för t ex transport. På det sättet har de kommit över min betalning. Ett liknande scenario redogjordes på TV4 för ett tag sedan.

Så var försiktiga med att göra upp affärer via mail. Se till att träffas och för över pengar via en bank, på samma sätt som vid fastighetsaffärer.

Inga kommentarer: