18 juli 2013

Mysingen till Bullandö

Latitude/Longitude: N58,85228° / E017,97527°

Ändrade planer; Vi går direkt mot Bullandö. Väderprognosen för i morgon är N 7-12 och det låter inte bra. Men just nu loggar vi 7 knop, solen skiner och vindarna är ljumma, så vi står på. 

Måsknuvs fyr på bild. En skön semester går mot sitt slut. 

UPPDATERING (19/7): Den goda farten och ljumma vindarna bestod ytterligare 1-2 timmar. SW om Mysingsholm mötte vi kallfronten. Jag såg på avstånd en skarp gräns på vattnet, från norr till söder, med förändrat hav komma emot oss. Samtidigt länsade mötande båtar på samma sätt som vi! Jag hann tänka att här kommer fronten. Sen slog det mig att vi borde förbereda oss. (Hilkka höll på att laga mat.) Jag hann reva focken, sen började det blåsa ut av helsike. 180 graders vrid och en våldsam vindby slängde Ladyn i kraftig krängning. Spisen var kardankopplad så klarade sig. Jag släppte på skoten och vi kom åter upp. Efter lite segling i den nu kalla nordanvinden tog vi ner seglen och gick resten med motor. Vinden lade sig också och vi anlöpte Bullandö ca 23:15. 68 NM i ett pass funkade det med. Vi avslutade med nattamat - trötta och nöjda. 

Nu blåser det 11-12 m/s och kulingvarning är utlyst - så det var rätt beslut att fortsätta igår. 


Inga kommentarer: